حجت الاسلام نور محمدی بیان کرد: اصلی‌ترین رسالت نهاد رهبری اقامه دین در دانشگاه است که این مهم را با اجرای برنامه‌های مختلف از برپایی نمازهای جماعت تا محافل و جلسات احکام، قرآن و ... و نیز برنامه‌های مناسبتی و به‌ویژه جهاد تبیین تحقق می‌بخشد.

اصلی‌ترین رسالت نهاد رهبری اقامه دین در دانشگاه است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نورمحمدی، مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها سه رسالت و هدف هدایت، حمایت و نظارت را برعهده دارد، اظهار کرد: در این راستا، تعامل، همکاری و همراهی با دانشگاه در عرصه‌های مختلف فرهنگی و دینی شکل می‌گیرد و در هر جا نیاز باشد این مجموعه به میدان می‌آید.

وی با ذکر اینکه نهاد رهبری در دانشگاه نسبت به اساتید و دانشجویان وظایفی دارد، ادامه داد: در حوزه اساتید، این مجموعه به شبهات روز و مسائل مبتلا به جامعه با دعوت از اساتید تراز استانی و کشوری می‌پردازد؛ بر این اساس می‌توان به برگزاری دوره دانش‌افزایی اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد که یک دوره ۱۶ ساعته است.

نورمحمدی «هیئت» را تمرکز اصلی نهاد رهبری در بخش دانشجویی مطرح و تصریح کرد: برپایی محافل مذهبی و همچنین حضور مبلغان و روحانیون در خوابگاه‌ها ۲ ظرفیت مهم در راستای تقویت مبانی دینی و اعتقادی در دانشجویان و پاسخگویی به شبهات و سؤالات این جوانان است. این دست فعالیت‌ها در محیط دانشگاهی تلاشی برای از بین‌بردن حائل‌های احتمالی موجود در بین جوانان و روحانیت و ایجاد تعامل دوستانه است تا دانشجویان در یک فضای دوستانه و صمیمی سؤالات و گره‌های ذهنی خود را مطرح کنند و پاسخ بگیرند. 

وی افزود: فعالیت کانون‌های مهدویت و قرآن و عترت(ع) از دیگر فعالیت‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی است که تلاشی برای بخشیدن عطر قرآنی و مهدوی در دانشگاه به‌شمار می‌رود. همچنین نهاد رهبری با توجه به وجهه و جایگاه ویژه نزد دانشگاهیان، در حوزه خیریه نیز ورود دارد و کمک‌های خیرخواهانه این قشر فرهیخته را طی ساز و کاری مشخص جمع‌آوری کرده و البته با رعایت اصل کرامت انسانی به دست دانشجویان نیازمند می‌رساند. 

نورمحمدی به مقوله اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق سند دانشگاه اسلامی اشاره و بیان کرد: گام‌های متعدد اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها در این سند تعریف شده است که نهاد رهبری نیز شرح وظایفی در این راستا دارد بنابراین این مهم فقط برعهده نهاد نیست بلکه همه ارکان دانشگاه وظایفی بر عهده دارند و باید گام‌هایی بردارند.

وی ادامه داد: برای نمونه بصیرت‌افزایی در دانشگاهیان یکی از گام‌های اصلی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که نهاد رهبری در این خصوص برنامه‌های فراوانی را در دست اجرا دارد. 

نورمحمدی اصلاح متون و محتوای برنامه‌های آموزشی را از دیگر گام‌های ضروری برای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها برشمرد و توضیح داد: این امر بر طبق سند دانشگاه اسلامی، از حیطه کار نهاد رهبری خارج است. 

وی ادامه داد: نهاد می‌تواند در حوزه جهاد تبیین، بصیرت‌افزایی، رفع شبهات دینی و سیاسی و ... در دانشگاه نقش‌آفرین باشد. همچنان که برپایی اردوهای راهیان پیشرفت یکی از برنامه‌های نهاد بوده و تلاش شده است تا جامعه دانشگاهی با دستاوردهای نظام اسلامی به‌ویژه در حوزه صنایع و فناوری از نزدیک آشنا شوند. چه بسیار اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که می‌دیدم پس از بازدید از نمایشگاه هوافضای سپاه یا قدرت پهبادی ایران، به باور می‌رسند و شباهتی که احیاناً در مورد ناکارآمدی نظام بر آنان القا شده است، رفع می‌شود.

نورمحمدی ادامه داد: این اساتید با بینش و با بصیرت، به ایرانی و اسلامی‌بودن خود افتخار و این روحیه عزت و خودباوری را در کلاس‌های درس به دانشجویان خود منتقل می‌کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در خصوص مهم‌ترین رسالت‌ نهاد، تصریح کرد: نهاد رهبری هم نماینده مقام معظم رهبری و هم نماینده روحانیت در دانشگاه است بنابراین اصلی‌ترین رسالت نهاد رهبری اقامه دین در دانشگاه است که این مهم را با اجرای برنامه‌های مختلف و متعدد از برپایی نمازهای جماعت تا محافل و جلسات احکام، قرآن و ... و نیز برنامه‌های مناسبتی و به‌ویژه جهاد تبیین تحقق می‌بخشد.

یادآور می‌شود، هفته گذشته در نشستی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از زحمات چندساله حجت‌الاسلام والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد، مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، قدردانی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نورمحمدی به‌عنوان مسئول جدید معارفه شد.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان گلستان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های یاسوج، گرگان و فرهنگیان استان مرکزی و همچنین بیش از ۱۰ سال سابقه تبلیغ دینی و مذهبی در استان چهارمحال‌وبختیاری از سوابق کاری نورمحمدی است.

تکریم و معارفه

انتهای پیام

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.